Hoogsensitief

Hoogsensitief

Feilloos stemmingen aanvoelen, een goed empathisch vermogen, behulpzaam.
Maar ook perfectionistisch, snel overprikkeld en vooral erg kritisch op zichzelf.

Als hoogsensitief persoon leef je over het algemeen intens en vind je het vaak moeilijk om echt in je kracht te staan. Regelmatig heb ik cliënten die op weg zijn naar een burn-out of daar al beland zijn.
Hoe lukt het je om als hoogsensitief persoon vanuit je kracht te leven?

Dat doe je vooral door bewustwording in 8 stappen: weten hoe iets bij je werkt, jezelf diepgaand en gedetailleerd leren kennen.
Hieronder kun je lezen wat de stappen zijn. Zowel bij de individuele energetische coaching (klik hier om daar meer over te lezen) als bij de training Karah Basis (klik hier om daar meer over te lezen) staan deze stappen centraal.

Iedereen die zichzelf beter wil leren kennen, heeft er veel aan om deze stappen te doorlopen. Voor hoogsensitieve mensen geldt dit speciaal omdat al deze thema’s diep gevoeld en geleefd worden.

De stappen om als hoogsensitief persoon in je kracht te staan zijn:

1. Ideeën en overtuigingen.
Wees je bewust van ideeën en overtuigingen die jij hebt over jezelf. Welke daarvan werken belemmerend voor je? Welke daarvan zijn helpend voor je?
En komen die ideeën/overtuigingen van jezelf of heb je ze aangeleerd?

2. Gevoel en emotie.
Hoe komen belevingen/ervaringen bij je binnen? Bijvoorbeeld als iemand je niet waardeert voor wat je hebt gedaan? Gaan je emoties wel eens met je op de loop?
Het is bekend dat hoogsensitieve mensen emoties vaak intenser beleven dan anderen, dat vervelende ervaringen hard binnenkomen en dat kritiek op je werk gemakkelijk als kritiek op je persoon wordt ervaren.
Hoe werkt dit bij jou?

3. Aandacht.
Hoogsensitieve mensen zijn vaak overal en nergens met hun aandacht.
Waar ze wel heel goed met hun aandacht kunnen zijn, is bij de wensen en de behoeften van anderen. Denk jij ook wel eens aan jezelf?

Wat je kan helpen is verschillende niveaus van aandacht te leren onderscheiden. Wat is eigenlijk het verschil tussen een mening, een waarneming en iets invoelen? Zijn die drie bij jou in balans of heb jij voornamelijk dat invoelend vermogen in je?

4. Intuïtie.
Als hoogsensitief persoon word je geboren en vanaf kinds af aan neem je dus meer en dieper waar, maar ben je van nature ook meer gericht op de behoeften van een ander dan die van jouzelf.
Intuïtie kun je alleen voelen vanuit jezelf. Veel hoogsensitieve mensen zijn door die gerichtheid op de ander verleerd om te vertrouwen op hun intuïtie.
Intuïtieve (niet impulsieve) beslissingen zijn duurzaam want ze passen bij je. Hoe werkt dit bij jou? Is het misschien tijd om je intuïtie weer meer te gaan gebruiken? Of verder te ontwikkelen?

5. Healing.
Je intuïtie ontwikkelen en jezelf diepgaand leren kennen is een eerste vereiste om in je kracht te staan. Daarnaast hebben je fysieke lichaam, je fijnstoffelijke lichamen en alle lagen van je psyche ook healing nodig.
Deze weer in balans brengen, je lichaam, geest en ziel optimaal samen laten werken geeft energie en kracht.

Klankschalen en gongen, stemvorken, bloesem remedies, essentiële oliën, edelstenen en kristallen: allemaal hebben ze hun eigen helende werking en samen versterken ze elkaar nog meer.
Wist je dat bijvoorbeeld een amethist kristal en lavendel olie perfect samenwerken?

6. Spiegels.
Mensen en situaties waar jij op reageert zijn een spiegel voor je. Als je je irriteert aan een ander zegt dat iets over jou. Misschien doe je hetzelfde als de ander, maar dan in een andere vorm en teveel. Of doe je juist iets niet dat wel goed voor je zou zijn.

Hoogsensitieve mensen reageren heel snel op spiegels, bewust maar vaak ook onbewust.
Om jezelf goed te leren kennen is het van belang om je spiegels te leren herkennen én te herkennen of ze een positieve, een negatieve of een neutrale spiegel voor je zijn.

7. Identiteiten.
We hebben allemaal verschillende identiteiten in ons en dat is nodig voor onze persoonlijkheid. Je bent meer dan kind van…, broer of zus van…, werknemer…, partner…, enzovoorts.

Voor iedereen geldt dat je verstrikt kunt raken in zo’n identiteit waardoor je niet echt jezelf bent.
Bij hoogsensitieve mensen kan dit gemakkelijker gebeuren omdat ze zo gericht kunnen zijn op de ander. Om in je kracht te staan is het van belang om je bewust te worden van dit soort verstrikkingen, waardoor ze getransformeerd kunnen worden.

8. Intenties.
Gebeurt het je wel eens dat je een doel hebt of iets wil bereiken maar dat het je niet lukt? Dan heb je kans dat je onbewuste gedachten, ideeën en/of overtuigingen dat belemmerd hebben.
Ze negeren helpt niet, want ze zitten er toch wel en ze zijn sterker dan je denkt.
Wat wel helpt is ze bewust maken en transformeren.

Daarna kun je bewuste intenties creëren die wel werken.
Als hoogsensitief persoon sta je in je kracht wanneer je bewuste doelen hebt en bewuste intenties creëert.

Scroll naar top

Voordat je weggaat

Schrijf je in voor mijn Nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van alle trainingen en workshops